Kvalitního řemeslníka – prstíčkem pohledat. Nejsou. Ti dobří nemají vesměs čas a na ty, co čas mají je potřeba si dát velký pozor. Platí: Důvěřuj, ale prověřuj. Od toho je tady portál NejŘemeslníci, kde se tisíce referencí na jednotlivé řemeslníky scházejí. Z jejich bohaté databáze hříšníků čerpáme.
Dohodněte si detaily
Z řemeslníka byste měli mít dobrý pocit už při komunikaci. Bere vám telefony? Když slíbí, že zavolá, udělá to? Reaguje na nepřijatý hovor? Rozhodně si vyhledejte reference, abyste informace o kvalitě odváděné práce měli z první ruky. Nenajímejte si řemeslníky bez smlouvy. Správně formulovaná smlouva o dílo vám ušetří plno starostí a peněz při případných reklamacích. Věnujte velkou pozornost popisu prací a dodaných materiálů. Ve smlouvě trvejte na tom, že firma se bez vašeho souhlasu nebude pouštět do náhradních řešení. Smlouva by měla obsahovat i technickou dokumentaci (je-li nutná), ceny, materiálové položky, termíny, sankce při jejich nedodržení a požadavek vést stavební deník, který bude každý den k dispozici. Nezapomeňte uvést i klauzuli o odvozu odpadu.
Většina firem chce zálohu předem. Dohodněte si, že budete za odvedenou práci platit průběžně a na závěr si necháte motivační doplatek, například 15 % z ceny, který vyplatíte po odevzdání hotového díla a odstranění všech chyb a nedostatků.
Uvádíme příklady rozčílených a napálených zákazníků, tak jak své postřehy píší na portál www.NejRemeslnici.cz.
S penězi rychle pryč
Smlouvy byly sepsány, byly předány klíče a začala práce. Ze začátku jsem byla spokojena, dveřní klenby ze sádrových odlitků byly udělány moc dobře. Poté ale sádrové fabióny u stropu trvaly věčnost, prý pokud má být práce poctivá, je na to třeba delší dobu.
Zde už byl termín překročen tak o týden. Pokládka laminátu v ložnici trvala věčnost, poté byla poničena a poškrábána. Prý, vypadlo okno, které odnes řemeslník někam a do dnešního dne jsem okno nedostala. Je to okno atypické polokruh, takže výroba nového něco stojí. Poté zažádal o další finance, které mu chybí na koupi materiálu, sádra, ukončovací lišty, lišty na obložení laminátu.
Peníze byly zaslány na jeho účet a na dotaz, kdy bude byt konečně hotov, jsem dostala vždy odpověď. „Pokud chcete poctivou práci, trvá to nějakou dobu“. Termín byl už překročen o tři týdny, a když jsem přišla na kontrolu, byl řemeslník podiven.
Na druhý den si sbalil věci (spával tam, neboť to měl dovoleno) a odjel a již nepřijel. Práce nebyla dokončena, byla hotova snad jen polovina. Další den jsem se od něj dozvěděla, že snad prý musí do nemocnice. Klíče mi po týdnu hodil do schránky, sbalil zbytek věcí a už se neukázal. Peníze mi dodnes dluží za nedodaný materiál a chybí okno, které odnesl. Slíbil, že peníze vrátí, ale už jsem nedostala ani žádnou odpověď na maily a ani žádné peníze. Nedoporučuji tohoto pána. Jak se říká, sliby, chyby. Naslibuje plno věcí, ale skutek utek. Navíc bydlel v mém bytě, kde topil jak v sauně a dělal zakázky u jiných lidí, proto jeho práce na mém bytě nebyla dokončena. Toto jsem zjistila podle reference, kde si na něj jeden pán rovněž stěžoval v době, kdy měl pracovat na mém bytě.
Kominík, který nestojí o zakázky
O víkendu jsem na doporučení známého navštívil kominictví v Městci Králové. Již měsíc předem jsem se urputně snažil telefonicky kontaktovat někoho, kdo mi poradí ohledně krbu a komínu.
Majitel prodejny nikdy nezvedl telefon, měl být největším guru, vše vyřizovala recepční. Nechával jsem vzkazy. Recepční mně nakonec oznámila, abych přijel v sobotu ráno, jindy prý nemá, kdo poradit. Přivstal jsem si, absolvoval asi 60 km. Kolem 10 h jsem se připojil k hloučku čekajících lidí v prodejně. Náhle se objevil pan Petr a začal se dohadovat s jedním zákazníkem ohledně faktury. Slušně jsem se zeptal, kdy na mě bude mít čas. Řekl, že jsem se měl objednat. Vysvětlil jsem mu, že se snažím už měsíc kontaktovat někoho, kdo mi poradí. Doslova řekl, „…proč bych měl zvedat telefon zrovna Vám…, najděte si jiného krbaře…“. Tato věta mě dostatečně odradila, abych u daného krbaře/kominíka neutratil ani korunu.
Truhláři k pohledání
S panem Radkem z Břízy u Hradce Králové jsem nebyla ani trochu spokojená. S větší částí peněz utekl a práci nedodělal! Nebyl dodržen žádný termín, který slíbil, realizaci neustále odsouval.
Zadání a předání výkresů proběhlo 3. prosince. Za rok se firmě podařilo stihnout odevzdat pouze kuchyňskou linku. Kuchyň je malá – 4,5 metru dlouhá a pouze dvě horní skříňky, plus ostrůvek na vestavné spotřebiče. Manželskou postel ani nedodělal, na její dodělání jsme si již sehnali jiného truhláře. Truhlář nedělal ani výkresy, návrhy… – to vše jsme měli připravené. Navrhl pouze úpravu horních skříněk. Nedodržel však způsoby otvírání skříněk. U některých, kde měly být písty, použil klasické panty, ač jde o otvírání směrem nahoru a je tedy potřeba, aby dvířka držela. Naprosto vůbec se nezabýval výkresy a vše dělal podle sebe, s architektkou vůbec nekomunikoval.
Následně nechtěl provést nápravu věcí, nebral telefon, neodpovídal na sms, choval se hrubě a velmi nezdvořile. Bohužel s tímto panem byly do poslední chvíle problémy i finanční, protože cena naprosto neodpovídala provedení a dohodnutým použitým věcem, odmítl zkažené dílo napravit a samozřejmě nechtěl nám vrátit ani peníze, či část.
Tato zkušenost nás vyšla hodně draze. Kromě toho, že nám rok jeho neprofesionální přístup znemožňoval byt užívat, protože nebylo kde vařit, proběhla nám roční záruční lhůta u spotřebičů atd.
Poznámka
V předchozích třech příbězích jsme vymazali konkrétní jména, IČ a další údaje o kritizovaných řemeslnících. Pokud se je však budete chtít dozvědět, najdete je na webu: www.NejRemeslnici.cz.