Prodej nemovitosti obnáší několik zásadních kroků, které je potřeba dopředu zvážit, když se rozhodujete jak prodat byt nebo dům. Které to jsou a jak vám může v jednotlivých fázích být nápomocná realitní kancelář?
Odhad ceny nemovitosti
V rámci prodeje se pracuje s tzv. cenou tržní. Jinak se nazývá též cena obvyklá a určuje, za jakou částku je možno nemovitost v dané lokalitě a časovém úseku prodat. Důležitá je pro prodávajícího i pro kupujícího.
Cenu nemovitosti tvoří několik desítek faktorů. Zkušený odhadce proto potřebuje nemovitost na vlastní oči vidět. Řešit online odhad tržní nemovitosti přes různé formuláře nebo nabídky na Facebooku nemá smysl. Jde totiž jen o formuláře na sběr kontaktů a výstupy z těchto kalkulací jsou hodně orientační. Častokrát ani neodpovídají skutečnosti.
Vytvořit odhad na základě modelového propočtu na dálku je sice možné, profesionál však postupuje nejen na základě teoretických podkladů, ale zohledňuje skutečný stav nemovitosti. Špatně stanovený odhad může významně prodražit nebo prodloužit celý proces prodeje.
Při amatérském odhadu ceny obvykle nemáte na rozdíl od realitního makléře k dispozici dostatek relevantních podkladů. Spoléhat se na inzertní servery, jež bývají stěžejním vodítkem laických odhadců, je velmi nepřesné.
Nemovitosti prodávané za optimální cenu se prodají velmi rychle, na těchto portálech tak často zbývají nemovitosti za přemrštěné ceny nebo takové, které už po prvotním neúspěchu při prodeji nevzbuzují u kupujících důvěru, pakliže jejich cena byla snížena dodatečně. Také pak mohou vyčkávat na další slevu, nebo si o ní rovnou řeknou.
Příprava nemovitosti k prodeji
Pokud plánujete jak prodat byt nebo dům, tak příprava nemovitosti je zvláště důležitá. Samozřejmostí jsou drobné opravy a úklid. Stávající předměty v domácnosti je potřeba uspořádat nebo zredukovat tak, aby vynikl prostor a jeho přednosti a zájemce dokázal v nemovitosti vidět její potenciál. Ideálně aspoň pro focení prezentace na internet odstranit všechny osobní věci a navodit efekt tzv. „hotelového pokoje“.
Příprava nemovitosti neboli tzv. Home Staging tedy nemá nic společného s interiérovým designem a cílem není kompletní rekonstrukce. Zároveň negeneruje dodatečné náklady, vybavení se nemění, a až na drobnosti není zapotřebí kupovat ani dekorace. Vše potřebné má totiž dodavatel služby, kterou za vás při prodeji hradí Realityno.cz.
V tomto bodě často hrají roli emoce, je však nutné si uvědomit, že na nemovitost je potřeba se podívat objektivně. Právě to umí realitní makléř, který dokáže prostor vnímat nestranným pohledem. Laik stále vidí především svůj domov a vnáší do této fáze osobní pohled. Příprava nemovitosti však obnáší především maximální odosobnění.
Profesionální prezentace nemovitosti
S přípravou nemovitosti souvisí i její prezentace. Především je potřeba jasně vyzdvihnout konkrétní parametry nemovitosti, jako je užitná plocha, občanská vybavenost, případná dostupnost balkónu atd. Zamyslet byste se ve svém inzerátu měli nad tím, pro koho je byt vhodný. Odpovídá svou rozlohou startovacímu bydlení pro mladý pár nebo se sem pohodlně vejde i větší rodina?
Zachytit všechny kladné stránky nemovitosti a vcítit se nestranným pohledem do náhledu kupujícího opět nemusí být úplně jednoduché. Realitní makléř je proto opět zárukou, že se nic důležitého nezapomene zmínit. Vhodnou prezentací se tak může zaměřit na určitou cílovou skupinu ideální ke koupi.
Samostatnou kapitolu pak představují profesionální fotografie. Ty jsou důležité zejména v prvním dojmu, bez poutavého vizuálního doprovodu rovnou budoucí zájemci celý inzerát odsoudí k nezájmu. Dobře připravená nemovitost na fotografiích lépe vypadá, což jste se jistě sami přesvědčili při prohlídce prezentací na realitních webech.
Celkově se ovšem opět vyplatí se spolehnout na profesionály, kteří mají k dispozici lepší technologie, než je zrovna váš mobilní telefon. Současně umí pracovat se světlem a zvolit takový úhel, aby přednosti prostoru na fotografiích adekvátně vynikly.
Prodej nemovitosti, prohlídky a právní servis
Zveřejněná nabídka se ujala a vás čeká jednání se zájemci, prohlídky, diskuse o ceně a samotný prodej. Ačkoli by se mohlo zdát, že v této fázi je již příslovečná ruka v rukávě, přichází minimálně z hlediska časového nejnáročnější část prodeje nemovitosti.
Realitní makléř v této fázi přebírá veškerou agendu absolvuje prohlídky, odpovídá na dotazy zájemců, případně se také spojí s hypotečním specialistou a zajistí rovnou vážnému zájemci vhodný zdroj financování.
Ačkoli si tak makléř účtuje za své služby provizi, dokáže nemovitost prodat tak, aby to klienta zatížilo zcela minimálně. Vezmeme-li navíc v potaz, že se nemovitost podaří prodat řádově o jednotky procent dráž, stále se služby realitního makléře vyplatí.
Co je to Realityno.cz ?
Se službou Realityno.cz je možné výhodně prodat každou nemovitost. Průměrná prodejní cena je tak vyšší až o 9 %, a u zajímavých nemovitostí i vyšší.
Klíč k úspěchu tkví ve správném postupu podpořeném mnohaletými zkušenostmi. Nejprve je nutné zvolit adekvátní prodejní strategii. Následuje propagace nemovitosti v podobě fotografií i videí. Tyto materiály se distribuují prostřednictvím takových sdělovacích kanálů, které mohou oslovit dostatečné množství potenciálních zájemců. Široký dosah v současné době zajišťuje především online propagace.
Současně také můžete využít rozsáhlou databázi klientů. Ta je tvořena zájemci o nemovitost, kteří již mají schválený úvěr nebo disponují potřebnou hotovostí, nebo si u hypotečních specialisty nechali spočítat hypotéku. Zvyšuje se tak šance na úspěšný prodej. Bonita vážných zájemců je současně důsledně prověřována.
S tím souvisí také odhad tržní ceny. Jeho reálné stanovení zajistí, že zůstanou pouze vážní zájemci o nemovitost a prodej se skutečně realizuje. Pakliže jich bude dokonce více, je možné realizovat prodej prostřednictvím dražby. Ta dnes již probíhá virtuálně. Umožňuje to velmi snadnou kontrolu celého procesu, prodávající může dražbu přes internet pohodlně sledovat. Výhodou online dražeb je i jejich rychlost.
Do dražby se zájemci přihlašují pomocí SMS. Poté na základě klasického principu podle svých možností přihazují. Nemovitost se tímto způsobem může vydražit za vyšší částku ve srovnání s klasickým prodejem.
Klient tak při spolupráci se službou Realityno.cz dostává kompletní servis. Za tyto služby zaplatí stále pouze provizi v dohodnuté výši. Tato provize je pak připočtena k prodejní ceně, takže jí pak platí kupující, a to až při podpisu rezervační smlouvy. Za dílčí služby, jako je například vytvoření fotografií, prezentaci, propagaci, Home staging, se neplatí nic. Díky tomu si může udělat o celém procesu přesnou představu, vše je maximálně transparentní a zájemce neplatí nic nadbytečného, určená odměna je pouze za reálně odvedenou práci.